Чому діти починають матюкатися і як це зупинити
Лайка, матюк, нецензурна, обсценна лексика – що це і звідки.
За словами Емми Бірн, докторки наук, авторки книги “Лаятися корисно”, лайці дуже і дуже складно дати точне визначення. Це мова, яку ми використовуємо у стані шоку, подиву, захвату, щоб насмішити чи образити.
«Сильними» непристойні слова робить саме сила табу. Як тільки з’являється табуйоване слово та розуміння, що воно викличе дискомфорт у інших людей, все інше відбудеться саме собою.
Історик-медієвістка, докторка Кейт Вайлс стверджує, що завжди, в будь-якій культурі існували “сильні” (матерні) слова, які допомагали нам виразити емоції. Ці слова стали “не такими” з двох причин:
- через наміри, які стояли за їхнім використанням. Тобто, частіше використовували їх, тому що були розлючені чи сильно засмучені чимось;
- і тому що частіше за все матюки позначають речі, які традиційно суспільство вважає неввічливими. Як правило, найпопулярніші матюки позначають частини тіла або те, що з цими частинами тіла роблять.
Дитина може почати лаятися у будь-якому віці. Часто це стається через наслідування дорослих та бажання привернути увагу. У підлітковому віці використання лайливих слів може бути перевіркою меж дозволеного.
Що робити, якщо ви почули лайливі слова з вуст своєї дитини.
Насамперед психологиня радить дорослим реагувати якомога більш спокійно, щоб не закріплювати поведінку. Батьки мають пояснити, чому ці слова є неприйнятними, і допомогти дитині знайти альтернативні способи вираження емоцій.
“Реакція дуже важлива. Не смійтеся, щоб дитина не побачила, що матюки розважають дорослих. І не сваріть дитину агресивно, бо це викличе протест. Краще запитайте, де вона почула це слово і як вона розуміє його значення, а тоді поясніть, чому ці слова краще не використовувати“, – каже Наталія Свірська.
Але не варто одразу вдаватися в деталі, що означає те чи інше лайливе слово. Це варто робити лише тоді, коли дитина усвідомлено використовує матюки.
“Якщо дитина до п’яти років, поясніть коротко: “Це слово може засмутити людей”. Для дітей старшого віку важливо дати глибше розуміння, чому ці слова образливі. А підліткам слід пояснити, що лайка не додає сили чи авторитету і може впливати на їхню репутацію”, – пропонує психологиня.
Де дитина може “нахапатись” поганих слів?
Через відсутність контролю з боку батьків дитина може почути лайливі слова у різних відео, мультфільмах тощо. Таким чином малеча легалізує для себе ненормативну лексику та з великою ймовірністю буде її використовувати.
“Якщо запитати в дитини, де вона почула слово, то відповідь прийде миттєво – від однолітків, родичів, у відео. Малеча може навіть уточнити, що коли в класі хтось вимовляє лайливе слово – усім весело. Цей момент варто скоригувати та пояснити, що інакше теж можна висловлюватись“.
Загалом переймання слів один від одного – цілком природний процес соціалізації дитини. Найчастіше експериментують зі сленгом, значення якого не розуміють, тож використовують такі слова доволі інтуїтивно.
Як зупинити лайку і запропонувати альтернативу?
Фахівчиня радить запропонувати дитині альтернативні слова або вигуки, щоб допомогти їй виражати емоції.
“Дітям можна запропонувати смішні замінники, як-от “марципан” або “ой-леле”. Якщо дитина буде використовувати ці слова замість лайки, вона навчиться виражати емоції культурно. Для підлітків корисно давати конкретні фрази, які допоможуть розширити їхній словниковий запас“.
Психологиня радить батькам превентивно створювати середовище, вільне від нецензурної лексики. Оскільки дорослі часом використовують лайливі слова, бо не можуть інакшим чином висловити розчарування, смуток, роздратування, варто розвивати емоційний інтелект дитини, аби вона без матюків могла пояснити, що відчуває.
Чим відрізняється лайка у підлітків від дітей молодшого віку?
Лайка у підлітків часто має інші причини та функції, ніж у молодших дітей. Для них це спосіб самовираження, комунікації з однолітками та підкреслення своєї дорослості. Вона може бути частиною соціалізації або інструментом емоційного сплеску під час конфлікту.
“Підлітки матюкаються в конфліктних ситуаціях, щоб зробити їх яскравішими. Вони точно знають, що лайка – це спосіб привернути увагу. Вони протестують, кидають виклик системі, перевіряють реакцію дорослих. Але ключове питання: чому вони це роблять і що хочуть цим донести?”
Як реагувати на лайку у підлітків?
- Не фокусуйтеся тільки на словах. Спробуйте зрозуміти, які емоції підліток намагається висловити. Лайка – це лише симптом, а не корінь проблеми.
- Обговорюйте причини емоцій. Замість того, щоб карати за лайку, запитайте, чому підліток відчуває злість та роздратування.
- Дайте альтернативи. Поясніть, що лайка не робить їхні аргументи сильнішими або дорослішими, і запропонуйте альтернативні способи висловлювати емоції.
- Хваліть за позитивну комунікацію. Коли підліток висловлює емоції без лайки, підкресліть це і дайте йому позитивний зворотний зв’язок.
Коли звертатися до дитячого психолога?
Якщо дитина постійно вживає лайку, незважаючи на пояснення, це може сигналізувати про емоційні труднощі – так на дитину можуть впливати проблеми чи непорозуміння в сім’ї.
“Якщо бесіди не допомагають і лайка залишається у лексиці дитини, це може бути “крик про допомогу”. У такому разі варто звернутися до дитячого психолога, щоб оцінити емоційний стан дитини та змінити модель поведінки в сім’ї”, – каже дитячий психолог.
Фахівчиня додає, що часом підліток спонтанно може вжити лайку як вираз емоцій у присутності дорослого.
“Якщо це “випадкові виривання”, то підстав для занепокоєння немає. При цьому варто нагадувати про доречність використання таких слів, а також про правила та обмеження, які діють у сім’ї (наприклад, що в родині не прийнято вживати лайку). Це допоможе уникнути підкріплення таких висловлювань у майбутньому та сприятиме формуванню в дитини здатності самостійно оцінювати ситуацію”.
Чому підлітки матюкаються?
За словами психологині Любові Кравчук, використання підлітками лайки у розмові – це один зі способів їх проявлення себе у суспільстві. При чому, як правило, саме у колі своїх однодумців.
– Підліток думає: якщо я буду культурно розмовляти, мене не помітять. Якщо буду матюкатися, зверну на себе увагу. Так мене приймуть у коло. Це привід показати свою дорослість. Звісно, має значення оточення. Якщо друзі, сусіди, батьки, використовують мат, то даремно чекати, що дитина його уникатиме, – пояснює фахівчиня.
Вона також зазначає, що проблема і в тому, що діти насправді не вміють керувати своїми емоціями, не можуть підбирати потрібні слова, щоб їх виразити. Матом негативні емоції їм легше висловлювати і донести мету розмови, не треба шукати додаткові слова.
Ще одна важлива складова використання матів підлітками – дозволеність.
– Згадаймо фразу «Рускій воєнний корабль, іді…» — її знають і наймолодші діти. З початку повномасштабного вторгнення цією фразою ніби дозволили ненормативну лексику, – говорить Любов Кравчук. – Деякі психологи транслювали, що якщо хочеться – лаятись можна, бо це викид негативних емоцій. Але усе негативне переймається дуже швидко. І ця неофіційна дозволеність спрацювала не на користь.
Вона, на думку психологині, спонукала і дорослих вносити у свою мову матюки, щоб видавати негативну емоцію. І це закарбувалось у підсвідомості. Мозок знає, що нам дозволили. Нервова система звільняє себе через ці слова паразити.
– Але дорослі ляпнули, а потім можуть і замислитись, чи треба було, бо все ж ставлять собі певні рамки. А от діти про це не думають, а просто лаються, коли вважають за потрібне.
Заборона матюкатись теж не допоможе
Іноді батьки дуже жорстко реагують, коли чують від дітей мат: сварять, суворо забороняють використовувати ці слова. Однак, акцентує психологиня, заборони тут навряд чи допоможуть.
– Швидше буде навпаки, бо ми знаємо, як діє заборонний плід. Вдома забороняють, діти йдуть до іншого кола і там все видають.
В такій ситуацій фахівчиня радить пояснювати дитині, що свої емоції можна висловити інакше. Щоб людину почули, можна сформулювати думку звичайними словами. Треба також пояснити доречність жаргону та матюків. Якщо у компанії друзів ще можна щось сказати, але є місця, де це неприпустимо.
– Багаторічний досвід практики показує, що більшість підлітків переростають цей період. І у 18-20 років вони вже розуміють, якщо залишатимуться на цьому рівні – у спілкуванні нецензурними словами, то не розвиватимуться. Адже, як би там не було у певному колі, а у суспільстві діють інші норми, – пояснює Любов Кравчук.
– В мене багато знайомих молодих людей, які зараз працюють на керівних посадах, хоч у підлітковому віці дуже матюкалися. Але вони подолали цей бар’єр, щоб досягти певних успіхів. Це не означає, що лайка взагалі відсутня в їх лексиконі, але вони контролюють її використання. Бо інколи дійсно так легше висловити свою емоцію, але важливо, щоб це не стало звичкою.
Якщо підліток розмовляє матом з батьками – це сигнал
Якщо підліток починає використовувати лайку під час розмови з батьками, то це сигнал тривоги, і варто поговорити про це з дитиною, зауважує психологиня.
– Дайте зрозуміти, що вам ці слова чути неприємно. І треба обережно запитати, що саме підліток хотів цим сказати, щоб він/вона пояснили лайку чи свій вислів нормальними словами. Це була негативна емоція, і важливо дізнатися її мотивацію. Бо це свідчить про щось недосказане, невідкрите, це не можна ігнорувати.
Вдаватися до моралізаторства в таких ситуаціях сенсу немає. Бо дитина знає, що лаятись матом погано. Важливо зрозуміти, чому вона робить це там, де таке не неприпустимо.
– Все знову сходиться до того, що батьки повинні розмовляти з дітьми і чути їх, – наголошує психологиня.
Замість матюкатися – дихайте глибоко
Зараз через війну ми живемо у стані стресу, і лайка, говорить психологиня, це нормальна реакція на нього. Але є інші методи, які допомагають справлятися з ним. Наприклад, дихальні вправи. Треба просто навчитися дихати правильно. Це працює краще, ніж мат.
Треба сісти зручно, закрити очі і робити глибокі вдихи через ніс і видихи через рот. Концентруватися на диханні, після 4 вдиху-видоху затримувати трішки дихання, і так 3-5 хвилин.
– Така практика розслаблює, сповільнює, бо через дихання ми пропрацьовуємо своє безсвідоме, інакше кажучи, домовляємось з душею, відключаємо мислення і пропрацьовуємо тіло.
Після треба випити стакан теплої води невеликими ковтками. Тепла вода прогріває внутрішні органи і ніби виводить тривожність. Саме так працює наша підсвідомість. Боротися зі страхом і негативом можна і без матерних слів, – підсумувала Любов Кравчук.
Лікар ДНЗ ЗВПУМС Каткевич Г.В