
Черткова Анастасія Сергіївна
У яких випадках звертатися до психологічної служби:
- Якщо у Вашій родині є проблеми, які постійно турбують Вас, заважають нормально вчитися та відчувати себе щасливим;
- Якщо хтось примушує Вас до вчинків, що суперечать нормам моралі, пригнічують власну гідність, а Ви не знаєте як себе поводити у такій ситуації;
- Якщо Ви потребуєте допомоги лікаря або юриста, проте не наважуєтеся звертатися до батьків;
- І просто коли здається, що всі інші відвернулися від Вас і ніхто вже не зрозуміє.
Мета роботи психологічної служби: психологічне забезпечення та підвищення ефективності навчально-виховного процесу, захист психічного здоров’я і соціального благополуччя усіх його учасників.
Основні завдання психологічної служби:
- сприяння повноцінному особистому, інтелектуальному і професійному розвитку особистості учня на кожному віковому етапі
- створення умов для формування в учнів мотивації до самовиховання і саморозвитку, підвищення зацікавленності до навчання
- формування психологічної готовності учнів до дорослого самостійного життя та подальшої реальзації себе
- виховання в учнів: працьовитості, позитивного ставлення до праці як необхідної умови становлення громадської позиції особистості, гуманних та естетичних почуттів, моральних якостей
- забезпечення індивідуального підходу до кожного учасника навчально-виховного процесу від системи «психолог-учень» до системи «психолог-педагог-учень»
- створення умов для розвитку педагогічної рефлексії
- визначення мікроклімату в навчальному закладі, відношення педагогів до учнів та взаємовідносин в колективі
- профілактика і корекція відхилень в інтелектуальному і психофізичному розвитку учнів
- проведення психолого-педагогічного патронажу учнів пільгового контингенту, адаптаційних заходів
- профілактика девіатної поведінки, різного роду залежностей
- пропаганда здорового способу життя
- співробітництво з батьками, педагогами, розширювання психолого-педагогічних знань
- дослідження сфери сімейних та міжособистісних стосунків
- надання допомоги учням, викладачам і батькам в екстремальних і критичних ситуаціях, допомога в вирішенні особистих проблем і проблем соціалізації
Основні види діяльності психологічної служби:
- діагностика – психологічне обстеження учнів та навчальних груп, моніторинг змісту і умов індивідуального розвитку учнів, визначення причин, що ускладнюють їх розвиток та навчання;
- корекція – здійснення психолого-медико-педагогічних заходів з метою усунення відхилень у психофізичному та інтелектуальному розвитку і поведінці, схильності до залежностей та правопорушень, подолання різних форм девіантної поведінки, формування соціально корисної життєвої перспективи;
- реабілітація – надання психолого-педагогічної допомоги учням, які перебувають у кризовій ситуації (постраждали від соціальних, техногенних, природних катастроф, перенесли тяжкі хвороби, стреси, переселення, зазнали насильства тощо), з метою адаптації до умов навчання і життєдіяльності;
- профілактика – своєчасне попередження відхилень у психофізичному розвитку та становленні особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям у навчально-виховному процесі;
- прогностика – розробка і застосування моделей поведінки групи та особистості у різних умовах, проектування змісту і напрямів індивідуального розвитку учнів і складання на цій основі життєвих планів, визначення тенденцій розвитку груп та міжгрупових відносин.
Основні напрями діяльності психологічної служби:
- консультативно-методична допомога всім учасникам навчально-виховного процесу з питань навчання, виховання і розвитку учнів;
- просвітницько-пропагандистська робота з підвищення психологічної культури в навчальному закладі та у сім’ї;
- превентивне виховання (через засоби масової інформації, під час навчальної діяльності в рамках навчальних програм або як окремого предмета), метою якого є формування в учнів орієнтації на здоровий спосіб життя та захист психічного здоров’я; профілактика алкоголізму, наркоманії, ВІЛ-інфекції і злочинності.

Крамаренко Ольга Олександрівна
У яких випадках звертатися до соціального педагога
- Проблеми у спілкуванні та взаєминах
– Конфлікти з однолітками, учителями чи батьками.
– Відчуття ізольованості або труднощі у встановленні контактів. - Складнощі у навчанні та мотивації
– Низька успішність, втрата інтересу до навчання.
– Труднощі в адаптації до нових умов або зміни колективу. - Особисті та емоційні проблеми
– Стрес, тривожність, депресивні стани.
– Низька самооцінка або труднощі в самовираженні. - Складні життєві обставини
– Сімейні проблеми, насильство, булінг.
– Фінансові труднощі, потреба у соціальній підтримці.
Мета роботи соціального педагога
– створення сприятливих умов для розвитку, соціалізації та захисту прав здобувачів освіти шляхом надання психологічної, педагогічної та соціальної підтримки.
Основні завдання соціального педагога:
- Соціальний захист здобувачів освіти – виявлення та підтримка здобувачів освіти, які опинилися в складних життєвих обставинах.
- Профілактика негативних явищ – запобігання булінгу, насильству, правопорушенням, шкідливим звичкам.
- Сприяння адаптації здобувачів освіти – допомога у звиканні до нового середовища (після зміни навчального закладу, курсу тощо).
- Робота з сім’ями – взаємодія з батьками для підтримки гармонійного розвитку здобувача освіти.
- Формування соціальних компетенцій – розвиток комунікативних навичок, емоційного інтелекту, толерантності.
- Психолого-педагогічний супровід – співпраця з учителями, психологами та адміністрацією щодо створення комфортного навчального середовища.
- Організація просвітницької діяльності – проведення тренінгів, лекцій та заходів з актуальних соціальних тем.
- Робота з документацією – ведення обліку здобувачів освіти, складання звітів, координація соціальної допомоги.
Основні види діяльності соціального педагога:
- Діагностична – вивчення соціального середовища здобувачів освіти, аналіз їхніх проблем і потреб.
- Прогностична – розробка програм і заходів для підтримки та розвитку здобувачів освіти.
- Консультативна – надання порад здобувачам освіти, батькам і педагогам щодо соціальних питань.
- Профілактична – запобігання булінгу, насильству, правопорушенням, шкідливим звичкам.
- Корекційно-реабілітаційна – допомога здобувачам освіти у подоланні труднощів і кризових ситуацій.
- Організаційно-методична – підготовка та проведення заходів, тренінгів, круглих столів.
- Посередницька – взаємодія з адміністрацією, психологами, соціальними службами та іншими організаціями.
- Правозахисна – захист прав здобувачів освіти, попередження дискримінації та соціальної несправедливості.
Основні напрями діяльності соціального педагога:
- Соціально-правовий – захист прав та інтересів здобувачів освіти, взаємодія з соціальними службами, ювенальною поліцією, опікунськими радами.
- Психолого-педагогічний – створення умов для комфортної адаптації, емоційного благополуччя та розвитку здобувачів освіти.
- Профілактичний – запобігання негативним явищам (булінгу, насильству, правопорушенням, шкідливим звичкам).
- Соціально-реабілітаційний – підтримка здобувачів освіти, які опинилися у складних життєвих обставинах, організація соціальної допомоги.
- Організаційно-методичний – планування і проведення тренінгів, лекцій, виховних заходів з актуальних соціальних питань.
- Консультативний – надання підтримки здобувачам освіти, батькам, педагогам щодо вирішення соціальних проблем.
- Просвітницький – формування соціальних компетенцій, розвиток комунікативних навичок, толерантності та відповідальності.
ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА ПІД ЧАС ВІЙНИ
Війна увірвалася в наші життя, зруйнувала плани, змінила кожного з нас та світ навколо нас. Кожен з нас знаходиться зараз в різних обставинах, але нас об’єднує спільна біда та спільна мета. Кожен випадок індивідуальний і відповідно різняться дії, рекомендації та методи спрямовані на самозбереження. Ми відчуваємо гнів, страх, занепокоєння, розгубленість, безпорадність, відчай, провину, безсилля і тривогу. Кожен має право на будь-які почуття! Вони свідчать що ми живі. Але в той самий час глибоке, тривале поринання в них – виснажує організм і загрожує нашій безпеці. Заважають нам мобілізувати власні сили, що в будь-який момент можуть стати в нагоді не лише вам самим.
- Турбота про себе – не егоцентризм, це здоровий егоїзм необхідний для виживання. Людина що потонула в переживаннях – не може дати собі ради, допомогти тим кому конче необхідна допомога тут і зараз, вона сама потребує сторонньої допомоги в стресових ситуаціях, що зараз переповнили наше життя. Тому вкрай важливо навчитися турбуватися про себе, правильно реагувати на виклики і пристосовуватись до нових умов, зберігати надію та витримку.
- Серед спільноти студентів та освітян вищої та фахової передвищої освіти функціонує Telegram група https://t.me/psycological_help_for_students , де ви можете отримати консультування, дієві техніки подолання емоційних станів, долучитися до занять груп підтримки, поділитися своїми проблемами та переживаннями, отримати заряд позитиву та вільно поспілкуватися з учасниками групи з усіх міст України. https://t.me/psycological_help_chat – чат, де ви можете вільно спілкуватися з іншими студентами, отримати безкоштовну та професійну допомогу освітян та психологів.
Декілька загальних корисних порад з цієї групи:
- З метою психологічної підтримки громадян України, які страждають від наслідків збройної агресії Росії, цілодобово працює безкоштовна інтернет-платформа психологічної допомоги «Розкажи мені» Institute of Cognitive Modeling.Якщо ви відчуваєте тривогу, панічні атаки, маєте ознаки депресії, залишайте заявку на платформі «Розкажи мені» та очікуйте зворотного зв’язку від фахівця. Для отримання допомоги потрібно коротко описати свій запит і надіслати заявку через сайт https://tellme.com.ua/ .
Пропонуємо кілька порад від них, які допоможуть зберегти психічне здоров’я:
ПІДБЕРІТЬ МЕТОДИ БОРОТЬБИ ЗІ СТРЕСОМ, ЯКІ БУДУТЬ ОПТИМАЛЬНІ САМЕ ДЛЯ ВАС
ЯК ПЕРЕЖИТИ ВТРАТУ? РЕКОМЕНДАЦІЇ ПСИХОЛОГІВ
Війна приносить не тільки психологічні травми, але й втрати (майна, роботи чи близьких людей). Кожна людина по-своєму переживає втрату: хтось знаходить в собі ресурси й живе далі, хтось закривається в собі й забуває про власне життя, хтось поринає в роботу, прикриваючи так скорботу. Зрештою, більшість пристосовується до свого життя після втрати й вчиться з нею справлятися. Пропонуємо деякі рекомендації, які допоможуть швидше повернутися до нормального життя:
- Пам’ятайте, що втрати – це не тільки про життя близьких. Переїзд, розлука й навіть втрата звичного розпорядку дня – це також серйозні випробування для психіки. Не потрібно знецінювати свої переживання щодо втрат чи порівнювати їх із втратами інших.
- Давайте собі можливість оплакати втрати. Біль втрати можна переживати по-різному, тому в цей період важливо ставитися до себе поблажливо, дозволити собі будь-яку реакцію на зовнішнє чи внутрішнє подразнення. Все, що ви відчуваєте, – це нормально.
- Зрозумійте, що немає єдиного алгоритму переживання втрати, правильно – це так, як відбувається саме у вас. Є певні закономірності й етапи проживання горя: заперечення, гнів, компроміс, депресія та прийняття. Але не потрібно сприймати їх буквально. У кожної людини відбувається індивідуальний процес, а етапи можуть повторюватись чи змішуватись.
НА ДОДАТОК: РЯТУЙТЕСЯ ГУМОРОМ, БО СТРЕС НЕ МОЖЕ ВСТОЯТИ ПЕРЕД СМІХОМ
Сміх стимулює кровообіг і сприяє розслабленню м’язів, які зменшують фізичні симптоми стресу. Чудовим джерелом гумору можуть бути твори класика української літератури Остапа Вишні.
https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=2973
НАГАДУВАННЯ ПРО ЗАГАЛЬНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ВІД НАШОЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ
Факти про алкоголь та наслідки його вживання
Альтернативна та додаткова комунікація
КОРИСТНІ МАТЕРІАЛИ ТА ПОСИЛАННЯ
Підтримка батьків та дітей під час війни. Поради із підтримання психічного і фізичного здоров’я, безпеки, харчування, освіти та розвитку від від ЮНІСЕФ:
https://www.unicef.org/ukraine/parents-children-support-during-military-actions
https://www.facebook.com/UNICEFUkraine/
https://www.instagram.com/unicef_ukraine/
Проект ПОРУЧ — це онлайн та очні групи психологічної підтримки для підлітків та батьків, чиє звичне життя зламала війна. Психологи працюють для того, щоб досвід кожного та кожної не залишився непереборною травмою на все життя. ПОРУЧ — спільний проект Міністерства освіти і науки України, Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), Українського інституту когнітивно-поведінкової терапії та ГО «ВГЦ «Волонтер»:
ПАМ’ЯТАЙТЕ, ЩО У ВАС ЗАВЖДИ Є МОЖЛИВІСТЬ ЗВЕРНУТИСЬ ЗА ДОПОМОГОЮ ДО ФАХІВЦІВ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ КОЛЕДЖУ
Записатися до практичного психолога Черткової Анастасії Сергіївни можна за посиланням: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScsl2MtvbE2Ow4aXM8SeGHwp_3lq1xhT0ooqoqc9-KlJZl6XQ/viewform?usp=header
З повагою Психологічна служба
Рекомендації психолога
Підлітковий вік є складним періодом для особистості як психофізіологічно, так і соціально. Стрімкий фізичний розвиток характеризується збільшенням зросту та маси тіла, підвищенням концентрації рівня гормонів у крові через посилення функціонування гіпофіза, гіпоталамуса, надниркових залоз та інших складових ендокринної системи, статеве дозрівання зумовлюють зміни у психологічних характеристиках особистості. У підлітковому віці…
Психологічна служба
Обов’язки та відповідальність батьків за виховання дитини
Сім’я є середовищем для фізичного, духовного, інтелектуального, культурного, соціального розвитку дитини, її матеріального забезпечення і несе відповідальність за створення належних умов для цього.
КОРИСТНІ МАТЕРІАЛИ ТА ПОСИЛАННЯ
Підтримка батьків та дітей під час війни. Поради із підтримання психічного і фізичного здоров’я, безпеки, харчування, освіти та розвитку від від ЮНІСЕФ:
https://www.unicef.org/ukraine/parents-children-support-during-military-actions
https://www.facebook.com/UNICEFUkraine/
https://www.instagram.com/unicef_ukraine/
Проект ПОРУЧ — це онлайн та очні групи психологічної підтримки для підлітків та батьків, чиє звичне життя зламала війна. Психологи працюють для того, щоб досвід кожного та кожної не залишився непереборною травмою на все життя. ПОРУЧ — спільний проект Міністерства освіти і науки України, Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), Українського інституту когнітивно-поведінкової терапії та ГО «ВГЦ «Волонтер»:
ПАМ’ЯТАЙТЕ, ЩО У ВАС ЗАВЖДИ Є МОЖЛИВІСТЬ ЗВЕРНУТИСЬ ЗА ДОПОМОГОЮ ДО ФАХІВЦІВ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ КОЛЕДЖУ
Записатися до практичного психолога Черткової Анастасії Сергіївни можна за посиланням: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScsl2MtvbE2Ow4aXM8SeGHwp_3lq1xhT0ooqoqc9-KlJZl6XQ/viewform?usp=header
З повагою Психологічна служба
Світлі книги: читайте та відновлюйтесь
Порада психолога: Топ-9 книг, які можуть допомогти підліткам краще зрозуміти себе
Підлітковий вік – це час великих змін, коли хлопці та дівчата намагаються зрозуміти себе, навколишній світ і місце у ньому. Читання книг може допомогти у цьому непростому процесі. Читати корисно в будь-якому віці. Бо література не лише розважає, а ще й навчає. А коли ти дитина чи підліток, то в книжці можеш прочитати те, про що соромишся запитати, або тобі важко сформулювати запит.
Читання допомагає підліткам:
– розширювати кругозір і дізнатися про різні культури, звичаї та ідеї;
– розвивати критичне мислення і вміння аналізувати інформацію;
– висловлювати свої емоції та почуття;
– знаходити підтримку та розуміння в схожих на себе героїв.
Ці твори корисно буде прочитати.
«Який чудесний світ новий!» Олдос Гакслі
https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=2934#google_vignette
Книга, що пояснює ідею залежності від суспільства та її наслідки, культуру споживання та залежності, до чого це призводить, наскільки важливо будувати власну систему цінностей та знаходити в світі своє місце.
«Похвала глупоті» Еразм Роттердамський
https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=3963
Відповідь на «Утопію» Мора від його товариша. Чудова робота, яка розкриває розуміння вікової психології, соціуму та людської природи в цілому, також корисна для підліткового формування.
«Ігри, в які грають люди, люди, які грають в ігри» Ерік Берн
https://worldinbooks.com.ua/knigi/ihry-u-iaki-hraiut-liudy-erik-bern/
Психологічна література, розуміння конфліктології та побудови стосунків у суспільстві. Книга складна, для тих підлітків, які цікавляться подібними темами й хочуть краще розуміти себе та людей.
«Книга Людина в пошуках справжнього сенсу. Психолог у концтаборі» Віктор Франкл
Психолог, який написав книгу в концтаборі. Неймовірно розширює розуміння сприйняття життя, труднощів, перемог і захисту власних цінностей.
«Переможцю не дістається нічого» Ернест Гемінґвей
https://kyivdaily.com.ua/gemingvey/
Невеликі оповіді, які занурюють в світ чуттєвості, особистісних проблем та переживань. Описи повсякдненності та переживання труднощів персонажами розвивають творче мислення, емпатичність та дають можливість більше зрозуміти особливості світу дорослих.
«Іліада» та «Одіссея» Гомер
https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=529#google_vignette
Класичні епоси про героїчні пригоди та важливі життєві уроки. Образ героїзму, міфічність подій дають можливість зануритись в світ фантазій, а також вчать аналізу і критичному мисленню підлітка.
«Цитадель» Антуан де Сент-Екзюпері
https://knigoed.club/4926-citadel.html#google_vignette
Погляд на життя через призму відповідального існування і природи речей та людей. Про те, як керувати колективом, будувати сімейні стосунки, як пізнати себе.
«Утопія» Томас Мор
https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=3752#google_vignette
Апогей юнацького максималізму, бажання створити ідеальний світ, доформувати розуміння ідеального соціуму, щоб інтуїтивно почати його критикувати. Сприяє розвитку критичного мислення.
СЛУЖБИ, ОРГАНІЗАЦІЇ ДО ЯКИХ ТИ МОЖЕШ ЗВЕРНУТИСЯ ЗА ДОПОМОГОЮ:
Денний центр соціально-психологічної допомоги
Що? Доступний та безпечний простір підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі. Це місце, в якому постраждалі можуть у комфортних умовах отримати комплексну допомогу та послуги.
Де? вул. Рекордна, 34А. Телефон: (061) 228-02-80
Коли? Пн-Чт 08:00-17:00, Пт 08:00-15:45 (перерва 12:00-12:45)
Як? на безоплатній основі.
«Центр допомоги врятованим»
Що? Інформація щодо медичної та гуманітарної допомоги, державних виплат, тимчасово прихистку, центрів підтримки внутрішньо переміщених осіб тощо. Консультація для нормалізації психоемоційного стану постраждалих. У Центрах також працюють і дитячі психологи. Юридичні консультації з різних питань.
Де? пр-т Соборний, 106. Контактний телефон: +38 (050) 463-16-29.
Коли? пн – пт, з 9:00 до 16:00, сб з 9:00 до 13:00
Як? Безкоштовно. Конфіденційно. Безумовно.
«Клініка дружньої до молоді» в Запоріжжі. Міська дитяча лікарня №5
Що? Огляд, діагностика, консультації: гінеколога, дерматовенеролога, психолога, обстеження на ВІЛ. Проведення просвітницької роботи в молодіжному середовищі
Де? вул. Сорочинська, 28A; Телефон: (061) 224-93-23; (068) 084-60-06 (реєстратура)
Коли? Пн-Пт. 8.00-16-00
Як? Безкоштовно, анонімно. З 14 років дозволено без батьків
Український Червоний Хрест Запоріжжя
Що? Консультування, допомога у вирішенні складних життєвих ситуацій, соціальний супровід. Проведення просвітницької роботи в молодіжному середовищі
Де? Громадський Центр Українського Червоного Хреста в місті Запоріжжя (бульвар Шевченка 40) -(050)-316-24-37; Запорізька обласна організація (вул. Поштова 4-а) – (061)-764-28-92;
Коли? 8.00-17.00
Як? Безкоштовне обслуговування
Гарячі лінії та корисні ресурси
Lifeline Ukraine – національна лінія з питань профілактики самогубств та підтримки психічного здоров’я. 7333 (цілодобово, безкоштовно), lifelineukraine.com
Національна психологічна асоціація – психологічна підтримка у форматі аудіо та відео дзвінків. 0 800 100 102 (щодня з 10:00 до 20:00). npaua.org
Лінія емоційної підтримки Міжнародної організації з міграції (МОМ) 0 800 211 444 (щодня з 10:00 до 20:00)
Міжнародна гуманітарна організація «Людина в біді» (People in Need) 0 800 210 160 (цілодобово)
Контакт-центр МОЗ України. 0 800 60 20 19 (цілодобово)
Урядова гаряча лінія. 1547 (цілодобово)
Київський міський центр психолого-психіатричної допомоги при станах душевної кризи. (044) 456 17 02, (044) 456 17 25 (цілодобово)
Національна гаряча лінія для дітей та молоді. 0 800 500 225 або 116 111 (цілодобово).
Телефони чергової частини ГУНП в Запорізькій області
+380 61 239 21 02, +380 61 239 20 01, +380 61 239 20 02 (працює цілодобово)
Громадська приймальна ГУНП в Запорізькій області: +380 61 239 22 86, +380 61 239 21 82, +380 050 341 41 01
У разі відсутності мобільного зв’язку громадяни можуть звернутися до правоохоронців за номером телефону:
+380 50 452 91 95. Цей номер телефону зареєстрований у Telegram, WhatsApp.
Електронна скринька для запитів на отримання публічної інформації та електронних звернень громадян info@zp.police.gov.ua
Безкоштовна телефонна «гаряча лінія» Національної поліції України – 0-800-50-0202 (будні дні, з 09:00 до 18:00)
Якщо ви хочете повідомити про правопорушення, пов’язане з корупцією, дзвоніть на безкоштовну гарячу лінію 0-800-50-02-02 щоденно, з 08:00 до 20:00
ЄДИНИЙ ПОРТАЛ ПОВІДОМЛЕНЬ ВИКРИВАЧІВ (https://whistleblowers.nazk.gov.ua/#/)
Також ви можете подзвонити на телефони довіри чи відправити листа на електронну пошту довіри.
Джерело: https://zp.npu.gov.ua/kontakty
Служба (управління) у справах дітей Запорізької міської ради
Контакти: вул.Зелінського, 3, м.Запоріжжя, 69126.
Сайт: dity.zp.ua. Пошта: ssd.zmr@zp.gov.ua Телефон: 224-30-42
Графік роботи: пн – чт: 08:00-17:00; пт: 08:00-15:45; перерва: 12:00-12:45
“ГО “Дівчата” надає безкоштовну психологічну допомогу
постраждалим від сексуального насильства. Якщо ви або ваші знайомі потребують допомоги, напишіть на helpgodivchata@gmail.com.
Додаткову інформацію можна отримати за телефоном +38 073 460 38 60 ГО “Дівчата”.
ДНЗ “ЗВПУ моди і стилю”
Статистика
Телефони:
+38(066)1516759
+38(068)9351500
+380(61)2895518
+380(61)2895516
Розклад роботи
Пн-Пт: 8:00-16:30
Сб, Нед: закрито